مشاوره حقوقی شهرداری
شما در کتاب تحدید حقوق مالکانه در طرحهای عمومی در بحث پرداخت قیمت املاک مورد تملک دستگاههای اجرایی یا شهرداریها به مالکین با استناد به مستندات متعدد قانونی فرمودید: پرداخت قیمت ملک به مالکین فاقد سند رسمی جایز نیست ؛ در این خصوص به مغایرت دستور العمل وزارت نیرو مبنی بر پرداخت قیمت به مالکین دارای سند عادی با موازین قانونی هم اشاره کردید.
سوالی که پیش می آید این است که: اگر پرداخت قیمت ملک مشمول طرح عمرانی به مالک مسلتزم ارائهٔ سند رسمیالزام به تنظیم سند و تحویل است، مالکی که سند رسمی ندارد اگر بخواهد برای سند رسمی اقدام کند با اعمال طرح و تملک دستگاه اجرایی عملا امکان اخذ سند وجود ندارد، از طرفی اگر بخواهد مالکیت را از طریق مراجع قضایی اثبات کند با این مشکل مواجه است که دادگاهها امروزه دعوای اثبات مالکیت را نمی پذیرند! در این صورت تکلیف مالک چیست؟
جواب
اول اینکه برخی محاکم دعوای اثبات مالکیت را می پذیرند که آرایی نیز در این خصوص صادر شده است و دلالت برخی قوانین نیز هست لذا همه محاکم این دعوا را رد نمی کنند در هر حال در این موارد دعوای اثبات مالکیت را باید همراه با مطالبه بهای عادله مطرح گردد وقتی توأمان باشد احتمال موفقیت بالاتر می رود. ضمنا در مواردی که امکان پذیر است صرف طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی حتی بدون اجرای آن هم می تواند راهگشا باشد چون این رأی دلالت تضمنی بر اثبات مالکیت ذی نفع دارد و دیوان عدالت اداری وی را به عنوان ذی نفع مورد پذیرش قرار خواهد داد.
اگر شهردار حاضر به امضای تعرفه عوارض نباشد و انتظار داشته باشد ما بعضی از عوارضات ابطال شده هیات عمومی را برای مثال، ۱عوارض تفکیک کمتر از ۵۰۰ و ۲عوارض تفکیک عرصه و اعیان ۳ عوارض فضای سبز، را اضافه کنیم و شرط امضاء گذاشته باشد ما شورای شهر چکار کنیم؟
جواب
امضای شهردار برای اعتبار تعرفه عوارض هیچ جایگاه قانونی ندارد و به صرف تصویب شورا و تأیید احکام تعیینی در کمیته انطباق پس از اعلام رسمی آن لازم الاتباع است.
برای دریافت مشاوره حقوقی با ما در تماس باشید.
جواب
به استناد آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور مصوب ۱۲/ ۱۰/ ۱۳۷۸ در تصویب طرح تفصیلی باید حق مکتسب اشخاص مدنظر قرار گیرد. ابتدا تقاضای خود را به شهرداری جهت طرح در کمیسیون ماده ۵ قانون شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه داده و در صورت عدم ترتیب اثر دادخواست ابطال طرح تفصیلی در مورد ملک خود را به دیوان عدالت اداری ارائه نمایید.
جواب
۱٫ هزینه ای که شهرداری از تغییر کاربری مسکونی به تجاری مطالبه می کند گاه در قالب عوارض بهره برداری موقت بوده وگاه عوارض تغییر کاربری یا ارزش افزوده.
۲٫ پلمپ ملک به استناد بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری باید با حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری باشد در غیر این صورت پلمپ غیر قانونی و جرم است.
۳٫ در هر حال رفع این مانع برای انتفاع از منافع ملک واگذار شده بر عهده موجر است و الزام او امکان پذیر است. رویه قضایی در این خصوص مجهول و بسیار مبهم است.
جواب
استانداری باید معترض باشد آن هم در دادگاه عمومی نه دیوان عدالت اداری اعتراض مالک نیز در دیوان عدالت اداری مطرح خواهد شد.
جواب
اخذ این مبلغ غیر قانونی و غیر شرعی بوده و از مصادیق مسلم و بارز حرام خواری و ماهی از آب گل آلود گرفتن است و بر اساس ماده ۵۹ قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور سال ۱۳۹۴ صدور پروانه از سوی شهرداری نیاز به اعلام عدم نیاز دستگاه مربوطه ندارد. اما مشکل در این است که ملک شما قولنامه ای است و با سند در محاکم قضایی شکایت شما مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت مگر با مصالحه با دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری (نمونه ای از مصالحه های اکراهی!)
جواب
به نظر این عوارض را جایگزین عوارض نقل و انتقال نموده که بارها هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نسبت به غیرقانونی اعلام نمودن و ابطال آن اقدام کرده است. اخذ هر نوع مبلغی برای نقل و انتقال تحت لوای هر عنوانی غیر شرعی و غیر قانونی است تصویب کنندگان این عناوین حربه تغییرنام را بکار برده اند که حرام خوار و خائنینی به شهروندان هستند.
جواب
اول اینکه؛ در غیراخلاقی و غیرانسانی بودن کار شهرداری در این موضوع تردیدی نیست.
دوم متاسفانه دیوان عدالت اداری در رویه خود نسبت به ابطال این تملکات معمولا رای صادر نمی کند چون تملک قهری را در زمان خود، دارای ارکان کامل دانسته و لذا برطرف شدن طرح در آینده را موجب لغو تملک نمی داند.
سوم اینکه با وجود رویه تبیین شده اما هنوز قضاتی با وجدان هایی بیدار هستند که به احقاق حق شما کمک خواهند کرد لذا اقدام اعتراضی خود را انجام دهید و استدلال هم این می تواند باشد: ۱٫ یکی از شرایط تملک رایگان و قهری در اعمال حاکمیت وجود ضرورت طرح است و تغییر کاربری ملک از فضای سبز به تجاری کاشف از این عدم ضرورت و عدم احتیاج به طرح می باشد (نظریه کشف).
۲٫ ضمن اینکه نظریه «حیله و تقلب نسبت به قانون» و نظریه سو استفاده از حق هم می تواند مستمسکی برای وجدانی بیدار باشد و مانع از چنین تعرضی به مالکیت اشخاص گردد.
لذا اعتراض و شکایت به دیوان عدالت اداری ارائه گردد که عنوان خواسته می تواند «احراز وقوع تخلف در تملک قهری» و یا «ابطال تملک قهری به دلیل فقدان شرایط تملک» باشد.
جواب
اگر کاربری آموزشی در طرح تفصیلی اعمال شده باشد باید تقاضای تغییرکاربری به کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه گردد که پیشنهاد تغییرکاربری از طریق شهرداری خواهد بود. سابقه مسکونی ملک می تواند در این تغییرکاربری مجاب کننده باشد.
اما در هر حال این موضوع (تغییرکاربری با مصوبه کمیسیون ماده پنج) دارای هزینه برای متقاضی تحت عناوینی از جمله عوارض تغییر کاربری و یا ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری خواهد بود که از اردیبهشت ۱۳۹۷ به بعد بر طبق آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری قانونی شناخته شد که با تفسیر ارائه شده حتی قانونی بودن آن عطف بماسبق هم شده و آرای قبلی دیوان راجع به غیرقانونی بودن اخذ این مبلغ، را تحت الشعاع خود قرار داده است درست به مانند رای ۷۸۶ سال ۱۳۹۶ هیأت عمومی دیوان در تجویز اخذ عوارض بعداز کمیسیون.
جواب
آرای صادره شعب دیوان عدالت اداری در خصوص صدور پروانه ساخت از دو جهت دارای خلاء بوده که عملا موجب بلاتکلیفی شهروندان و عدم اجرای رأی می گردد:
۱٫ اینکه پروانه صادره باید بر اساس کدام کاربری باشد (کاربری سابق؟ کاربری همجوار؟ کاربری غالب منطقه؟)؛
۲٫ مجوز ساخت باید بر اساس چه تراکمی باشد؟ {تراکم ملک مذکور در شرایط فعلی؟ تراکم طرح تعریف شده؟ تراکم همجوار؟ تراکم پایه؟ تراکم پایه ی کاربری مجاور؟ تراکم پایه در کاربری عرف غالب منطقه؟}
به همین دلیل آرای الزام به صدور پروانه در اجرا با مشکل مواجه می گردد و بخشی از این ایرادات بر می گردد به قصور خود شاکی که طرح دعوای مناسبی نمی کند یا در این خصوص از وکلایی استفاده می کند که تخصصی در خصوص این نوع دعاوی ندارند و به عبارتی کار تخصصی را به پزشکی عمومی واگذار می کنند!
در هر حال ایرادات شهرداری در این خصوص قابل توجه و معتنا به است ولی در هر حال تقاضای اجرای رأی صادره از شعبه صادر کننده رأی و در صورت عدم تمکین از رأی صادره، استنکاف از اجرای رأی را مطرح نمایید.
ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشت که رأی دیوان عدالت اداری باید در چهار چوب قانون اجرا شود به عنوان مثال به موارد ذیل توجه نمایید که شهرداری باید بلامانع بودن صدور پروانه را از نهاد مذکور استعلام نماید.
– وقتی زمینی در حریم شهر قراردارد وفق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها سال ۱۳۷۴ با اصلاحات سال ۱۳۸۵ شهرداری در صدور مجوز ساخت باید از اداره جهادکشاورزی نیز استعلام نماید.
– از طرفی اگر ملکی در اطراف نهر یا رودخانه باشد وفق قانون توزیع عادلانه آب سال ۱۳۶۱ و آیین نامه تعیین حریم و بستر رودخانه سال ۱۳۷۸ تکلیف شهرداری استعلام از اداره مربوطه مبنی بر بلامانع بودن صدور مجوز احداث بنا است.
– همچنین است استعلام از اداره کل راه و شهرسازی نسبت به اراضی واقع در حریم جاده و راه آهن وفق قانون ایمنی راه ها و راه آهن سال ۱۳۷۶ جهت صدور پروانه الزامی است.
نام دیگر امور فوق را «سنگ قلاب» نامند!
نویسنده : امید محمدی
جواب
سوای از موضوع، دعوای شما به عنوان مالک عادی، به دلیل فقدان رسمیت مالکیت در محاکم رد خواهد شد.
ادعای شهرداری در خصوص لزوم پرداخت حق تفکیک تا سقف ۴۳ درصد قانونی است و مازاد بر آن به لحاظ قانونی موجه نیست اما رویه دیوان عدالت اداری و همچنین ماده ۶۲ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور سال ۱۳۹۴ مالک دارنده سند عادی را به عنوان ذی نفع مورد شناسایی قرار نخواهد داد. ضمن اینکه مالک مشاعی بدون رضایت سایر شرکا مستحق پروانه ساختمان نخواهد بود.
جواب
از آنجا که به استناد ماده ۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت سال ۱۳۸۰، و حرمت مالکیت اموال در اصل ۴۷ و حرمت تجاوز به اموال اشخاص در اصل ۲۲ قانون اساسی اخذ هر گونه وجهی از شهروندان نیاز به تصریح دارد لذا عوارض بهره بردای موقت باید مصوبه شورای شهر داشته باشد که البته این مبلغ قانونی نیست اما اگر پرداخت نگردد به دلیل تغییرکاربری کمیسیون ماده ۱۰۰ اجازه صدور رای مبنی بر تعطیلی ملک را دارد که فک پلمپ در این صورت جرم است، بر این اساس اقدام برای ابطال این نوع مصوبه به صلاح شهروندان بهره بردار نخواهد بود. برای دائمی شدن تغییر کاربری باید کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری تصمیم نهایی بگیرد، که بعد از این موضوع پرداخت عوارض تغییرکاربری یا ارزش افزوده ناشی از آن الزامی است.
جواب
به استناد ماده ۸ قانون نحوه خرید اراضی واقع در طرح های عمومی و عمرانی پرداخت وجه یکی از شرایط تملک دانسته شده لذا بدون پرداخت ما به ازاء تملکی واقع نشده است بر این اساس سال تملک سال ۱۳۷۰ نمی باشد زیرا عمل حقوقی ناقص مانع صدق اسم و عنوان آن نهاد حقوقی «در مانحن فیه -تملک-» می باشد.
اصل جبران کامل خسارت و فلسفه نظام جبران ها «:قابلیت سرزنش» و تفسیر عادلانه قوانین و مقررات و اصول مسلم حقوقی حاکم بر جبران خسارت «در خصوص پرداخت به نرخ یوم الادا» و قاعده «اشتغال ذمه یقینی برائت یقینی می خواهد» و اصل احترام به مالکیت و عدم تعرض به اموال اشخاص – اصل ۲۲ قانون اساسی- جملگی دلالت بر لزوم جبران به نرخ روز تادیه را دارد البته بدون تأثیر طرح در آن.
ضمن اینکه علاوه بر اینکه شهرداری در زمان تملک نظام حقوقی تملکات را به درستی انجام نداده مرتکب تخلف اداری و جرم نقض قوانین مملکتی شده است و در هنگام شک نباید نسبت به این عمل حقوقی دارای تخلف، آثار جامع و کامل از جمله وقوع تملک را بار نمود. به لحاظ بحث اصولی «صحیح و اعم» نیز عمل حقوقی صحیح است که دارای آثار حقوقی صحیح بوده و در الفاظ قوانین هم اصل بر کاربرد صحیح الفاظ است به عبارتی دیگر وقتی از عبارت «تملک» در قانون استفاده می شود منظور معنی تحققی آن به نحو جامع و کامل و صحیح است.
قانون گذار در ماده ۴۶۴ قانون مدنی به تعریف عقد معاوضه پرداخته : معاوضه عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین مالی می دهد به عوض مال دیگر که از طرف دیگر اخذ می کند ، بدون ملاحظه این که یکی عوضین مبیع و دیگری ثمن باشد .
معاوضه به نوعی در برابر بیع قرار دارد به این صورت که بیع مبادله کالا یا مبیع با پول می باشد و دارای احکام خاصه ای می باشد اما در معاوضه دو مال که می توانند حق مالی یا عین یا منفعت باشند مورد تبادل قرار گیرند و درمورد فرضی هم که دو کالا با مبلغی به عنوان سرانه مورد معامله واقع می شود.
ملاک مشخص شدن اینکه عقد معاوضه است یا بیع قصد مشترک طرفین است که کدام قصد کرده اند زیرا از دیگر تفاوت های معاوضه با بیع این است که مطابق با ماده ۴۶۵ قانون مدنی احکام خاصه بیع مانند خیار مجلس و تاخیر ثمن که ویژه عقد بیع است در معاوضه جاری نیست چنانچه شریکی ملک خود را با معاوضه به دیگری منتقل کند نیز حق شفعه در آن جاری نمی گردد .
اگر مجوز دیوارکشی ملک مشکلی (مانند لزوم اخذ مجوز جهاد کشاورزی) غیر از ماده ۱۰۱ نداشته باشد ادعای شهرداری فاقد وجاهت قانونی است و نهایتا در صورت امتناع شهرداری از صدور پروانه، باید دادخواست الزام به صدور پروانه دیوار کشی به دیوان ارائه دهید.
نویسنده : امید محمدی
در صورت نیاز به مشاوره حقوقی تماس بگیرید.
کمیسیون نمی تواند حکم به تخریب بنایی بدهد که در عملیات نوسازی و احداث بنا تجاوزی به معبر نداشته است. در هر حال الزام مالک به عقب نشینی و تخریب دیوار قدیمی، منافاتی با لزوم جبران خسارت در عقب نشینی ندارد به عبارتی دیگر اثبات شی (در تبصره ۶ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مبنی بر الزام عقب نشینی) نفی ماعدا (لزوم جبران خسارت) نمی کند. شورای نگهبان تملک رایگان در طرح عقب نشینی را خلاف شرع دانسته و هیات عمومی دیوان عدالت اداری تملک رایگان حتی در طرح معابر را خلاف قانون دانسته است.
نویسنده : امید محمدی
در صورت نیاز به مشاوره حقوقی تماس بگیرید.
ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری مشمول تمامی اراضی غیر از اراضی وقفی می گردد لذا اراضی سوال مطروحه نیز مشمول ماده ۱۰۱ است. گرچه نظر مخالف در این خصوص نیز وجود دارد که معتقد است اراضی دولتی به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰۱ از شمول ماده ۱۰۱ و اختصاص قدرالسهم ها معاف است اما به نظر ما موضوع تبصره دو از سوال خروج موضوعی دارد و فقط اختصاص به مرجع استعلام دارد که در ذیل تبیین می گردد.
کسری پارکینگ وفق تبصره ۵ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مشمول جریمه ای است که مرجع صدور حکم آن، کمیسیون ماده صد است و عوارض کسری پارکینگ با وجود بیش از پنجاه رای از هیات عمومی دیوان عدالت اداری غیرقانونی است.
نویسنده : امید محمدی
❇ارائه چک به بانک پس از فوت صادرکننده
چنین چکی در صورت اعلام فوت صادرکننده به بانک قابل پرداخت نیست زیرا با فوت صاحب حساب، حساب جاری وی مسدود می شود و موجودی حساب جاری متعلقه به ورثه خواهد بود. هرچند این نظریه خالی از ایراد نیست زیرا می توان گفت با صدور چک مبلغ مزبور از مالکیت صاحب حساب خارج شده و به دارنده چک منتقل می شود ولی رویه عملی بانکها همان است که در آغاز گفته شد. در چنین فرضی دارنده می تواند برای دریافت وجه چک به دادگاه مراجعه کند.
در صورت نیاز به وکیل چک با ما در تماس باشید.
سوال و جواب شهردادی
سوال
بناي كلنگي دونبشي دارم كه در طرح تعريض معبر قرار دارد. در يك طرف معبر ١٠ متري و در طرف ديگر كوچه بن بستي به عرض ٣ متر و طول كمتر از ٥٠ متر. در آخرين ويرايش طرح تفصيلي شهر گرگان حداقل عرض معبر براي كوچه هاي بن بست ٦ متر بيان شده و در تبصره آن بيان شده در تعريض هاي جديد حداقل عرض معبر ٨ متر براي معابر بن بست به طول كمتر از ٥٠ متر مي باشد.
حال با توجه به اعداد بيان شده شهرداری براي كوچه بن بست كنار ملك بنده تعريض ١٠ متري را مشخص كرده و تمام مقدار تعریض هم به عهده بنده گذاشته است. حال با توجه به جدول طرح تفصيلي ميتوان به صورت قانوني از طريق ديوان عدالت اداری اقدام به شكايت مبني بر ميزان تعريض كرد. به عبارتي تغيير و كاهش ميزان تعريض ميتواند از طريق قهري و مراجع قضايي باشد يا بايد از طريق مذاكره با سيستم شهرداری و تعامل حاصل گردد.
لازم به ذكر مي باشد در بيان مقادير تعريض در طرح تفصيلي از كلمه حداقل استفاده شده است.
همچنين در صورت اجراي تعريض ١٠ متري بَرِ باقي مانده از ملك بنده تنها ٥ متر مي باشد كه عملا غير قابل استفاده ميگردد و ارزش ساخت نخواهد داشت چند ملك ديگر تقريبا به ميزان ٧٠ درصد در تعريض قرار ميگيرند و به عبارتي تعريض ١٠ متري براي اين كوچه غير عملي و منطقي مي باشد.
وکیل دعاوی ملکی ، وکیل ملکی ، مشاوره حقوقی
آیا در صورت عدم تغيير در ميزان تعريض ميتوانم شهرداری را ملزم به خريد همه ملك نمايم؟ مرجع تصميم گيرنده در باب ميزان عقب نشيني شوراي عالي معماري و شهرسازي كميسيون ماده ٥ مي باشد يا شوراي شهر و شهردار؟
جواب
۱٫ تقاضای تغییر عرض معبر باید در کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح گردد. مرجع قضایی مکلف به رعایت طرح تفصیلی تا زمان بقا و عدم نسخ آن است.
مشاوره حقوقی کمیسون ماده ۵
۲٫ شهرداری در صورت تصمیم برای اجرای طرح باید جبران خسارت کاملی از ملک نماید حتی نسبت به باقیمانده ای که از حیز انتفاع خارج می شود. اگر شهرداری اقدامی برای تملک ملک به صورت کامل نمی کند دادخواست الزام شهرداری به صدور پروانه با کاربری مجاورین به دیوان باید ارائه گردد.
۳٫ در هر حال قبل از هر طرح دعوایی مذاکره و صلح و سازش با مسئولین مربوطه پیشنهاد و تأکید می گردد، خصوصا با شرایط نابسامان دیوان عدالت اداری و آرای متعددی که جدیدا علیه شهروندان صادر نموده و از آن رسالت خود فاصله گرفته اند.
قبل از انجام هر کاری از مشاوره حقوقی ما بهره مند شوید.
مشاوره حقوقی ساخت و ساز غیر مجاز
در صورت مشاوره حقوقی در مورد این مطلب با موسسه حقوقی حامی داگستر ساعد در تماس باشید .
شخصی در حریم خیابان دیوار کشیده است:
اولا آیا موضوع در صلاحیت کمیسیون است؟
ثانیا دیوارکشی قدیمی است. آیا دفاع موجه است که شخص می گوید دیوار را بجای دیوار قدیمی ساخته یعنی در واقع دیوار قبلی را بازسازی کرده است؟ (نکته اینکه همجواران هم در همان راستا دیوارکشی دارند)
جواب
۱٫ صرف نظر از اختلافی که نسبت به شمول صلاحیت کمیسیون ماده صد راجع به دیوار کشی وجود دارد اما دیوار کشی ای که دارای تجاوز به معبر باشد مستند به عموم و اطلاق تبصره ۶ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و تفسیرغایی این ماده راجع به مقابله با تجاوز به معبر، شهرداری مکلف است که پرونده امر را به کمیسیون ماده صد ارسال نماید. لذا کمیسیون صالح به رسیدگی موضوع مانحن فیه است.
مشاوره حقوقی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری با ما در تماس باشید.
۲٫ تخلف همجواران توجیه کننده تخلف و تجاوز شخص نیست ضمنا تجدید بنا نیز نیاز به اخذ مجوز و رعایت بر اصلاحی دارد؛ عبارت «نوسازی» در صدر تبصره ۶ ماده صد گویاست و دلالت کافی بر موضوع دارد.
قابل ذکر است که ادعای جبران خسارت میزان عقب نشینی موضوع علی حده ای است که نیاز به طرح دعوای مجزی در دادگاه عمومی حقوقی دارد (مستند به رای وحدت رویه ۷۴۷ هیات عمومی دیوان عالی کشور).
برای گرفتن مشاوره حقوقی مربوط به کلیه ی امور شهرداری همین الان با ما تماس بگیرید.
✅ موضوع: نحوه اجرای ماده ۱۰۱ قانون شهرداری ها
در صورتی که معابر و سایر سرانه های خدماتی موجود بیش از ۷۵/ ۴۳ درصد مساحت کل ملک باشد آیا شهرداری می تواند کل این نوع کاربری ها را از مالک دریافت نماید یا خیر؟
با توجه به میزان سهم «سرانه تامین فضاهای عمومی و خدماتی» که در ماده ۱۰۱ قانون شهرداری مشخص شده و حدود آن ۷۵/ ۴۳ درصد است در اختیار شهرداری قرار می گیرد و چنانچه شهرداری مازاد بر آن را نیاز داشته باشد می بایستی بر اساس لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت مصوب ۱۳۵۸ اقدام لازم به عمل آید. شهرداری مجاز به دریافت اراضی بیش از حد مصوب در قانون نمی باشد.
یک مشاوره حقوقی تلفنی خوب را تجربه کنید.
در صورتی که به دلیل وجود عوارض طبیعی همانند مسیل رودخانه، و یا شیب های شدید و یا عبور عوارض مصنوعی همانند دکل های برق فشار قوی، درصد معابر و سرانه ها از ۷۵/ ۴۳ درصد بیشتر شود ملاک عمل شهرداری چگونه خواهد بود؟
در طرح های توسعه شهری، حریم دکل های فشار قوی و حریم مسیل ها به عنوان شبکه های معابر و یا فضای سبز در نظر گرفته می شوند و به عنوان سرانه فضاهای عمومی و خدماتی محسوب می شوند.
با توجه به ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری، آیا علاوه بر سرانه های موضوع تبصره ۳ ماده واحده، عوارض تفکیک نیز در قالب عوارض محلی به این اراضی تعلق می گیرد؟
پس از واگذاری سرانه های موضوع تبصره ۳ ماده واحده، از سوی مالک یا مالکین، اخذ هر گونه عوارض از اراضی با مساحت بیش از ۵۰۰ متر مربع به منظور تفکیک، ممنوع بوده و وجاهت قانونی ندارد.
برای گرفتن مشاوره حقوقی در ماده ۱۰۱ قانون شهرداری با تماس بگیرید.
موضوع: نص قانون در عوارض تمدید پروانه
نص صریح منطوق تبصره ۲ ماده ۲۹ قانون نوسازی و عمران شهری مصوب ۱۳۴۷ مقرر داشته که «…کسانی که در میدان ها و معابر اصلی شهر اقدام به ساختمان می کنند باید ظرف مدت مقرر در پروانه ها ساختمان خود را به اتمام برسانند و در صورتی که تا دو سال بعد از مدتی که برای اتمام بنا در پروانه قید شده باز هم ناتمام بگذارند.
عوارض مقرر در این قانون به دو برابر افزایش یافته…» مفهوم مخالف این منطوق به صورت لزوم بالمعنی الاخص دلالت معنایی بر این دارد که تمدید پروانه در مدت دو سال به هیچ وجه عوارضی ندارد، مازاد بر دو سال تمدید پروانه، مشمول میزان عوارض مقرر نوسازی،حداکثر تا ۴ درصد است آن هم نه عوارض تمدید پروانه {مویّد این استدلال آراء متعدد هیأت عمومی دیوان عدالت اداری می باشد.} لذا نتیجتاً اثبات و احراز می گردد که اخذ عوارض بابت تمدید نوبت اول و دوم یعنی تا دو سال بعد از اتمام تاریخ پروانه ساختمان بلاوجه و فاقد مبنای قانونی است.
>>در صورت سوال در مورد این مطلب و یا نیاز به مشاوره حقوقی عوارض تمدید پروانه در امور شهرداری با ما در تماس باشید.موسسه حقوقی حامی دادگستر<<
✅ موضوع: مفهوم قانون در عوارض تمدید پروانه ساختمانی
نص صریح منطوق تبصره ۲ ماده ۲۹ قانون نوسازی و عمران شهری مصوب ۱۳۴۷ مقرر داشته که «…کسانی که در میدان ها و معابر اصلی شهر اقدام به ساختمان می کنند باید ظرف مدت مقرر در پروانه ها ساختمان خود را به اتمام برسانند و در صورتی که تا دو سال بعد از مدتی که برای اتمام بنا در پروانه قید شده باز هم ناتمام بگذارند، عوارض مقرر در این قانون به دو برابر افزایش یافته…» مفهوم مخالف این منطوق به صورت لزوم بالمعنی الاخص دلالت معنایی بر این دارد که عوارض تمدید پروانه در خارج از میدان ها و معابر اصلی شهر خلاف نص قانون است.
برای مشاوره حقوقی در امور شهرداری با وکلای موسسه حقوقی در تماس باشید.
❇ موضوع: مغایرت عوارض تمدید پروانه ساختمانی با آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
در ارتباط با عوارض تمدید پروانه ساختمانی یا تأخیر اتمام ساختمان، بر اساس دادنامه های متعدد هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در سال های ۱۳۸۰، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۵، تعیین و دریافت این نوع عوارض، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات شوراهای اسلامی شهرها تشخیص داده شده است.
برای یک مشاوره حقوقی خوب با وکیل مجرب همین الان تماس بگیرید.
با توجه به اين كه ديوان عدالت اداری در آرایی مشابه اخذ چنين وجوهي در شهرهاي ديگر را خلاف قانون قلمداد كرده حفظ حقوق شهروندی و اصل برابری افراد در برابر قانون و اصل عدالت مالیاتی{بند۱۴ اصل ۳ و اصل ۲۰ قانون اساسی} و قاعده «هماهنگی و اصل وحدت رویه و ایجاد یکنواختی در نظام عوارض» مستند به ماده ۱۴ آیین نامه وضع و وصول عوارض توسط شوراهای شهرها سال ۱۳۷۸ و همچنین مستند به ماده ۵ آیین نامه اجرایی فوق، در خصوص ایجاد یکنواختی در نظام عوارض سراسر کشور، نيز اقتضاء مي کند وقتي اخذ عوارضي از شهروندانِ بخشي از اين سرزمين که در مغايرت با قانون شناخته شده نمي توان اخذ همان وجه را از مردمان شهروندان ديگر جايز و قانوني قلمداد كرد.
<<حل مشکلات شما افتخار موسسه حقوقی حامی است ، وکیل حقوقی ، وکیل شهرداری ، وکیل متخصص در امور شهرداری ، مشاوره حقوقی>>
همچنین «وضع بدون تبعیض عوارض بر اساس اصل ۳ قانون اساسی» در بند (ش) ماده ۱۴ آیین نامه فوق الذکر مستند شده است. در نظر داشتن سیاست های دولت در «توجه به اثرات تبعی وضع عوارض بر اقتصاد محل» و «توجه داشتن به رشد تولید و گسترش واحدهای تولیدی در منطقه به هنگام وضع عوارض» موضوع بندهای ماده ۱۴ آیین نامه وضع و وصول عوارض توسط شوراها سال ۱۳۷۸ مویّدی بر غیرقانونی بودن اخذ عوارض تمدید پروانه اجحاف آمیز است.
بهترین مشاوره حقوقی در تهران تحت نظر بهترین وکلای دادگستری و قضات عالی رتبه
موضوع: لزوم اخذ عوارض در ازای ارائه خدمات
اخذ عوارض در قبال ارائه ی خدمات قابل دریافت است. اخذ عوارض بدون ارائه خدمات خاص و مشخص جایز نیست. «عوارض» در برابر «خدمات» موضوعیت می یابد و به عبارتی دیگر مابه ازای خدمات ارائه شده هستند و اصولاً پرداخت کننده عوارض می باید از نوعی خدمات و انتفاع مستقیم برخوردار شوند. در خصوص عوارض تمدید پروانه در ساختمان هم شهرداری خدماتی ارائه ننموده تا مستحق دریافت مبلغی باشد.
در هر حال بلاوجه بودن اخذ عوارض تعینی از سوی شوراها و اخذ آن ها از سوی شهرداری کرج بدون ارائه خدمات خاص، به علت مغایرت با اصول و قواعد حاکم بر تعیین و وصول عوارض بارها و بارها از سوی قضات هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال گردیده است.
<<برای گرفتن وکیل شهرداری و یا مشاوره حقوقی همین الان تماس بگیرید با ما>>
عوارض تمدید پروانه نوبت اول و دوم درزمان درخواست تمدید و قبل از انقضای موعد، و حتی عوارض تمدید پس از نوبت های دیگر خلاف قوانین و مقررات مانند ماده ۲۹ قانون نوسازی و عمران شهری سال ۱۳۴۷ و ماده ۱۴ آیین نامه نحوه وضع و وصول عوارض سال ۱۳۷۸، خلاف سیاست های عمومی دولت و خلاف آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری (سه رأی هیأت) و خلاف اصول موجود برای تعیین عوارض می باشد و خلاف شرع نیز است؛
لذا جلوگیری از اخذ این وجوه غیرقانونی تحت عنوان عوارض تمدید، مستلزم اقدام اندیشمندانه مي باشد که مانع از تجری شهرداری ها از جمله شهرداری کرج، که ید طولایی در عدم اجرای مصوبات هیأت عمومی دیوان عدالت اداری دارد، گردد.
سند عادی و رسمی وکیل حقوقی و شهرداری سوال و جواب شهرداری
چنانچه ملكي توسط عده اي با ادعاي واهي مالكيت طبق سند عادي، قبل از شروع عمليات اجرايي طرح بصورت عدواني تصرف گردد، با توجه به اينكه مالك رسمي ملك مشخص مي باشد، آيا شهرداري مي تواند بدليل اختلاف در مالكيت از دادستان تقاضاي تحويل ملك را وفق ماده ٩ قانون نحوه خريد سال ٥٨ نمايد؟ چنانچه دادستان اقدام به تحويل نمايد و شهرداري مبلغ كارشناس واحد تعيين شده توسط دادستاني بابت ارزيابي را واريز ننمايد و دادستان نيز به درخواست مالك رسمي و ثبتي ملك جهت ارزيابي و پرداخت بهاي ملك تا زمان تعيين تكليف قطعي در دادگاه با متصرفين، ترتيب اثر ندهد، چه اقداماتي ميتوان كرد؟
جواب
وفق ماده ۸ قانون نحوه خرید و تبصره ۴ ماده واحده قانون نحوه تقویم ابنیه و املاک و اراضی مورد نیاز شهرداری ها مصوب سال ۱۳۷۰ در صورت اختلاف در مالکیت قبل واریز وجه در صندوق ثبت امکان تصرف ملک وجود ندارد در غیر این صورت تصرف عدوانی محسوب می گردد و عمل دادستان مشمول تخلف انتظامی از باب نقض قوانین و مقررات است. لذا موضوع لزوما مشمول ماده ۹ قانون نحوه خرید نمی گردد چرا که حکمی استثنایی باید تفسیر مضیق گردد.
مشاوره حقوقی سند عادی ،مشاوره حقوقی سند رسمی ، مشاوره حقوقی ملکی ،مشاوره حقوقی دعاوی ملکی
اگر ملک دارای سند رسمی باشد و شخصی به صرف داشتن سند عادی مدعی مالکیت باشد ادعای دارنده سند عادی مسموع نخواهد بود و ممانعت و مانع تراشی های مقامات قضایی در دستیابی مالک به حقوق قانونی خود، موضوع را مشمول ضمانت اجرای ماده ۷۳ قانون ثبت می نماید چرا که این موضوع خارج از حکم «اختلاف در مالکیت» می باشد مگر اینکه دارنده سند عادی در دادگاه عمومی طرح دعوا نموده و دستور موقت عدم پرداخت وجه را در این خصوص اخذ نموده باشد.
❇ دستورالعمل تعیین مصادیق تغییرکاربری غیرمجاز موضوع ماده ۱۰قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی وباغها مصوب ۱/۸/۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی (موضوع ماده ۱۱تصویب نامه ۵۹۸۷۹/ت۳۷۱۱۰ مورخ ۱۹/۴/۸۶ هیئت وزیران)
🖌 اقدامات ذیل درصورتیکه دراراضی زراعی وباغهای موضوع قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی وباغها وبدون رعایت ضوابط ومقررات مربوطه واخذ مجوز از کمسیون تبصره ۱ ماده۱ ویا موافقت سازمان کشاورزی درقالب طرح های تبصره ۴ الحاقی قانون مذکور حسب مورد صورت گیرد و مانع از تداوم تولید و بهره برداری و استمرار کشاورزی شود به عنوان مصادیق کاربری غیر مجاز تلقی میگردد:
• برداشت یاافزایش شن وماسه.
• ایجاد بنا وتاسیسات.
• خاکبرداری وخاکریزی.
• گودبرداری .
• احداث کورهای اجر وگچ پزی.
• پی کنی .
• دیوارکشی راضی .
• دپوی زباله – نخاله ومصالح ساختمانی – شن و ماسه وضایعات فلزی .
• ایجاد سکو.نتگاهای موقت.
• استقرارکانکس والاچیق.
• احداث جاده وراه.
• دفن زبله های صنعتی .
• رهاکردن پساب های وحدهای صنعتی .فاضل ابهای شهری .ضایعات کارخانجات.
• لوله گذاری .
• عبور شبکه های برق.
• انتقال وتغییر حقابه اراضی زراعی وباغها به سایر اراضی وفعالیتهای غیر کشاورزی .
• سوزاندن. قطع وریشه کنی وخشگ کردن باغات به هر طریق.
• مخلوط ریزی وشن ریزی.
• احداث راه اهن وفرودگاه .
• احداث پارک وفضای سبز
• پیست های ورزشی.
• استخرهای ذخیره اب غیر کشاورزی .
• احداث پارکینگ مسقف وغیر مسقف.
• محوطه سازی (شامل سنگفرش واسفالت کاری. جدول گذاری.سنگ ریزی وموارد مشابه)
• صنایع تبدیلی وتکمیلی وغذایی وطرحهای موضوع تبصره۴ فوقالذکر.
• صنایع دستی .
• طرهای خدمات عمومی
• طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای مصوب مجلس شورای اسلامی (ملی-
برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حقوقی در مورد این مطلب با موسسه حقوقی حامی در تماس باشید. حل مشکلات شما فتخار این موسسه حقوقی در تهران است
سوال و جواب شهردادی
ملکی درحال ساخت و ساز غیر مجاز (دیوارکشی) و احداث سوله بوده علی رغم اخطارهای کنترل نظارت شهرداری به احداث سوله مبادرت نمود و درنهایت عوامل کنترل نظارت به ملک مراجعه و نسبت به جمع آوری اسباب و ادوات ساخت و ساز غیر مجاز اقدام نمودندکه با ممانعت مالک در خیابان (سدکردن راه) مجددا تمامی اسباب و ادوات ساخت و ساز غیر مجاز ( پروفیل ۶ متری و موتور برق) به ضرب زور پس گرفتند. حال مالک شکایت نموده که ورود به ملک غیر قانونی و بدون داشتن حکم بوده است؟
آیا کنترل نظارت شهرداری باید برای این چنین ملک هایی که با تغییر کاربری و بدون اخذ مجوز اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می نماید طبق قوانین ماده ۱۰۰
از تخلفات ساختمانی جلوگیری نمایند؟ کنترل ساختمانی چگونه باید از خود در دادگاه صالحه دفاع کند؟
سوالات و مشاوره حقوقی خود را در مورد قوانین ماده ۱۰۰ شهرداری ، را از ما همین الان بپرسید : ۸۸۵۲۳۴۹۶
جواب
به استناد ماده صد و تبصره یک آن هنگام عملیات ساختمانی خلاف ضوابط (بدون پروانه یا بر خلاف مفاد پروانه) شهرداری مکلف به پیشگیری و جلوگیری است. لذا تکلیف و وظیفه ی قانونی برای شهرداری پیش بینی شده و جلوگیری امری واجب است.
مقدمه واجب نیز واجب است.
مشاوره حقوقی ملکی
مسلما ورود به ملک جهت انجام تکلیف و وظیفه جلوگیری از تلفات ساخت، مقدمه واجب است لذا مورد تجویز قانونگذار می باشد، بر این اساس ورود به ملک چه محصور و چه غیر محصور هنگام عملیات ساختمانی و قبل از اتمام آن و استقرار در آن دارای مجوز قانونی است.
دلالت ملازمه نیز چنین چیزی را اقتضا دارد. به همین علت در برخی شهرها دادستان ها اذن ورود به ملک با همین قیود را طی بخشنامه به شهرداری اعلام می نماید.
از سوی دیگر با توجه به قرائن و امارات موجود مأمورین در راستای تکلیف قانونی تبیین شده اقدام نموده و فاقد سوء نیت مجرمانه بوده اند و با عنایت به موارد تبیین شده موضوع دارای تردید در تحقق ارکان و شروط بزه است که محل جریان قاعده درأ و ماده ۱۲۰ قانون مجازات اسلامی ۹۲
مشاوره حقوقی در عوارض و مشکلات مربوط به شهرداری
برای گرفتن مشاوره حقوقی حتما با وکلای ما تماس بگیرید حل مشکلات شما افتخار این موسسه حقوقی در تهران است.
ضمن اینکه شمول طرح توسعه شهری نسبت به طرح تفصیلی جدید در خصوص تغییر کاربری ها می گردد یا خیر محل تردید است و تمسک به عام در شبهه مصداقیه حجت نیست.
مشاوره حقوقی دعاوی ملکی ، مشاوره حقوقی دعاوی شهرداری ، مشاوره حقوقی کمیسیون ماده ۱۰۰ و ….
سوال
زمینی در نقطه ی از تهران در طرح واقع شده و کارشناس شهرداری متری یک میلیون تومان قیمت گذاری نموده، ولی قیمت واقعی و عرفی ملک متری ۸ میلیون تومان می باشد الان برای مطالبه ی قیمت واقعی ملک چه اقداماتی باید انجام داد؟
جواب
۱٫ یک نفر کارشناس شهرداری یک نفر منتخب مالک و یک نفر مرضی الطرفین باید نظر بدهند که نظرشان قطعی و غیرقابل اعتراض است.
۲٫ اگر شهرداری ترکیب کارشناسان را نمی پذیرد باید مطالبه قیمت زمین در دادگاه عمومی محل مطرح گردد.
مشاوره حقوقی وکیل دعاوی ملکی ، با ما در تماس باشید.
سوال
حكم قطعيت يافته عليه شهردارى در دادگاه حقوقى با خواسته مطالبه بهاى ملك از چه زمانى قابليت اجرا دارد؟
جواب
به استناد ماده واحده قانون راجع به منع توقیف اموال منقول و غیر منقول متعلق به شهرداریها سال ۱۳۶۱ «وجوه و اموال منقول و غیر منقول متعلق به شهرداریها اعم از این که در بانکها و یا در تصرف شهرداری و یا نزد اشخاص ثالث و بهصورت ضمانتنامه به نام شهرداری باشد قبل از صدور حکم قطعی قابل تأمین و توقف و برداشت نمیباشد.
وکیل پایه یک دادگستری مشاوره حقوقی
چنانچه نیازمند وکیل شهرداری می باشید با ما در تماس باشید.
شهرداری ها مکلفند وجوه مربوط به محکومبه احکام قطعی صادره از دادگاهها و یا اوراق اجرایی ثبتی یا اجرای دادگاهها و مراجع قانونی دیگر را در حدود مقدورات مالی خود از محل اعتباربودجه سال مورد عمل و یا در صورت عدم امکان از بودجه سال آتی خود بدون احتساب خسارت تأخیر تأدیه به محکوم لهم پرداخت نمایند در غیر اینصورت ذینفع میتواند برابر مقررات نسبت به استیفای طلب خود از اموال شهرداری تأمین یا توقیف یا برداشت نماید.
چنانچه ثابت شود که شهرداری با داشتن امکانات لازم از پرداخت دین خود استنکاف نموده است شهردار به مدت یک سال از خدمت منفصل خواهد شد.»
قبل از شروع اقدام حقوقی از مشاوره حقوقی بهره مند گردید
سوال و جواب شهردادی
زمینی سابقا دارای کاربری آموزشی بوده و اکنون در طرح تفصیلی جدید، در پهنه R122 مسکونی، قرار گرفته است. جهت اخذ پروانه ساختمانی مسکونی، بابت تغییر کاربری زمین، می بایست عوارضی به شهرداری یا آموزش و پرورش پرداخت شود؟
مشاوره حقوقی عوارض تغییر کاریری
جواب
۱٫ اخذ وجه به عنوان عوارض تغییر کاربری ناشی از طرح تفصیلی جدید غیر قانونی است.
۲٫ گاهی این نوع عوارض را تحت عنوان ارزش افزوده ناشی از طرح های توسعه شهری دریافت می کنند که قانونی نیست زیرا زمان حاکمیت ماده ۱۷۴ قانون برنامه پنجم توسعه تا پایان سال ۱۳۹۵ بوده است و دیگر نه در قانون برنامه ششم و نه در قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور نیامده است که حکایت از اراده قانونگذار به عدم دریافت این نوع عوارض است (سکوت در مقام بیان). ضمن اینکه شمول طرح توسعه شهری نسبت به طرح تفصیلی جدید در خصوص تغییر کاربری ها می گردد یا خیر محل تردید است و تمسک به عام در شبهه مصداقیه حجت نیست. حتما برای مشکلات خود از مشاوره حقوقی ما بهره مند گردید.
وکیل شهرداری ، مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری
در صورت سوال در مورد این مطلب و یا نیاز به وکیل حقوقی با ما در تماس باشید<<موسسه حقوقی حامی
رضا نخست
ژانویه 2, 2020 در 5:42 ب.ظسلام خواستیم باهمسرم صلح عمری بکنیم گفت بعد فوت صلح کننده مالیات زیادی از صلح شونده میگیرند . بهتر فروش با حق فسخ و حفظ منافع انجام دهید که مالیات شامل ان نشود ایا این کار صحیح است
admin
فوریه 22, 2020 در 10:33 ق.ظبا سلام
صحیح است با تشکر
سفته
مارس 1, 2020 در 9:10 ق.ظسلام جناب لطف میکنین بفرمایید مهلت واخواست سفته چقدر میباشد؟
و اینکه آیا امکان مشاوره حقوقی رایگان با شما هست یا خیر؟
admin
مارس 1, 2020 در 12:50 ب.ظسلام
مهلت واخواست سفته،۱۰ روز بعد از موعد سفتهمی باشد. اگر موعد رعایت نشود امکان اقامه دعوای تجاری ۱ یا ۲ سال وجود ندارد. در این صورت تنها امکان اقامه دعوای حقوقی مقدور میباشد.
بله اما مشاوره تخصصی هزینه دارد
گل محمدی
مارس 14, 2020 در 10:31 ب.ظسلام. متن شرط: منافع مورد صلح مادام الحیات مصالح با حق اختیار فسخ مادام العمر به مصالح متعلق است
میخواستم بدونم با توجه به این متن که در پایین سند صلح عمری قید شده
آیا مصالح حق اختیار فسخ صلح عمری را دارد؟
یا حق اختیار فسخ در صورتیکه شروط گذاشته شده (مثل سکونت وی تا زمانی که در قید حیات است، یا حق اجاره دادن آن را دارد و…) اجرا نشود را دارد؟
admin
مارس 15, 2020 در 3:20 ب.ظبا سلام و درود
در صلح عمری، مصالح یعنی صلح کننده، اختیار فسخ صلح را مادام که زنده است را دارد. فسخ صلح به معنای انحلال یکجانبه ی عقد صلح است و طرف دیگر نمیتواند مانع آن گردد.
صرف صلح عمری حق فسخ را ایجاد میکند. چه به شروط عمل شده یا نشده باشد.
موید باشید موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد
Bashiri
ژانویه 5, 2021 در 11:07 ب.ظسلام خسته یه شرکتی تاسیس کردیم اوایل امسال که میخواستیم تغییر اعضا بدیم
و یکی از دوستام هم میخواستش یه شرکت تاسیس کنه
و طرح صنعتی هم میخواستم ثبت کنم
میشه راهنمایی کنید
وکیل ملکی
فوریه 6, 2021 در 1:43 ب.ظسلام خسته نباشید
شما در زمینه ملکی و سرقفلی مشاوره تلفنی ارائه میدین؟
و اینکه هزینه مشاورتون چقدره؟
مازیار
جولای 9, 2021 در 9:07 ق.ظبا سلام
پدرم خانه اش را به یکی از خواهرانم که خارج از ایران سکونت دارد صلح عمری با حق فسخ کرده (البته با اصرار مکرر خود خواهرم بمدت ۳ سال)و سند تک برگی بنام خواهرم صادر شده ایا پدرم امکان فسخ صلح را دارد یا خیر ؟؟
نیما میم
ژانویه 1, 2022 در 6:32 ق.ظسلام
زمینی به مساحت ۲۰۰ متر دارم که اقدام به گرفتن پروانه ساخت کردم ولی شهرداری گفت که در طرح تفصیلی شهری قرار داره
حدود دو سوم زمین من داخل طرحه
از طرف دیگه خود کارکنان شهرداری میگن احتمالا ۲۰ سال دیگه هم این طرح اجرا نمیشه
آیا با شکایت به دیوان عدالت اداری میتونم مجوط ساخت بگیرم؟؟
راه حا این موضوع چیه؟
ملکی
نوامبر 28, 2022 در 4:19 ق.ظبا سلام
پدرم اپارتمانی که دارد را به فرزندانش صلح کرده ولی حق فسخ رو نیز برای خود نگه داشته دراین فاصله همسر بنده مقداری که به من صلح شده را بابت مهریه توقیف کرده ایا از حق فسخی که پدرم دارد می شود صلح عمری را فسخ کرد یاخیر
با تشکر
طاهره اصغری
فوریه 22, 2023 در 7:52 ق.ظسلام وقتتون بخیر
خواستم بدونم ملکی ک خریدار شده و شش دنگ سند خورده و سه دنگ ان فروش رفته و شخصی ک سه دنگ خریداری کرده وسند سه دنگ را ب نام خود زده بعد از ۱۴سال شهرداری برای عدم جواز ساخت یا عدم وجود پروانه ساخت جریمه کند عایا درست است
در ضمنا این ملک در سند پلاک پ کد پستی همه در سند قید شده است
عسگری
مارس 14, 2023 در 11:56 ق.ظسلام ببخشید مادرم خونه ورثه ای رو به نام برادرم صلح عمری کرده حالا میخوایم فسق کنیم هزینه اش چقدر میشه؟