تفاوت نام تجاری و علائم تجاری ، ثبت لوگو و علامت تجاری
نام تجاری با علائم تجاری متفاوت است.در تعریف نام تجاری در کتاب ترمینولوژی حقوقی دکتر لنگرودی اینگونه امده :« عنوانی که تحت آن تاجر بکار تجارتی اشتغال میورزد چنانچه گویند: تجارتخانه اخوات و یا بنگاه فرد و مانند اینها..» معمولاً اعتبار و عدم اعتبار یک مؤسسهی تجاری بستگی به نام تجاری آن دارد.
در بند (ج) ماده ۳۰ قانون ثبت اختراعات در مورد نام تجاری امده :
ج ـ نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخصکننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.
قانون ثبت اختراع ، مدت اولیه ثبت علامت تجاری ، ثبت لوگو و علامت تجاری
در قانون ثبت اختراع، طرح های صنعتی و علامت تجاری ایران مصوب ۱۳۸۶، سابقه استعمال برای ثبت کننده، حق تقدم نمی آورد. در ماده ۴۷ قانون ثبت علائم تجاری ، در مورد حق استفاده انحصاری از یک علامت، به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد.
با توجه به قوانین ، مدت اولیه ثبت علامت تجاری معمولاً ۱۰ سال است. با این حال برخلاف دیگر مصادیق مالکیت صنعتی، ثبت علامتها میتواند بر اساس پرداخت منظم شارژ ده ساله به طور دائمی تمدید شود. به عبارت دیگر به شرط پرداخت شارژ ده ساله، حقوق علامت تجاری/خدماتی مادام العمر تمدید خواهد شد.
ثبت لوگو و علامت تجاری در کشورهای دیگر
اگر علامتی در یک کشور مورد حمایت قرار گرفت این حمایت به دیگر کشورها تسری پیدا نمی کند و باید به قوانین داخلی کشورها مراجعه کرد. اما در عرصه بین المللی کشورها برای حل این مسئله اقدام به ایجاد یک سیستم ثبت بین المللی علائم نموده اند تا بتوان با سهولت بیشتری علائم تجاری را در سطح بین المللی مورد حمایت قرار دهند.
یک علامت تجاری ، نشانه ای برای جدا سازی محصولی از محصولات مشابه است و در صورت ثبت با توجه به ماده ۴۷ قانون ثبت اختراعات ،علائم و نام تجاری میتوان شخص خاطی را تحت تعقیب کیفری وحقوقی قرار داد. مسئولیت مدنی از جمله پرداخت خسارت وارده و همچنین تقاضای ابطال نام و نشان تجاری است.
ثبت لوگو و علامت تجاری و رقابت های نامشروع
دربحث اینکه ثبت علایم پروسه مشخصی دارد و از ثبت نام و علامت مشابه جلوگیری به عمل می آید با این حال بعضی افراد با خلاء های موجود در قوانین و آیین نامه های ثبت شرکتها در صدد ایجاد یک رقابت نامشروع بر امده با شرکتهایی که دارای نام و اعتبار خاصی هستند که با گذر زمان و ارتقا محصولاتشان به این مرحله رسیده اند را بوجود میاورد .
بعضی از افراد هم متضرر میشوند از عدم ثبت نام و علامت تجاری ، ممکن است شخصی با نام تجاری خاصی شناخته شده باشد ولی علامت تجاری را ثبت نکرده باشد و شخص دیگر با ثبت علامت تجاری به نام خود در صدد سواستفاده براید.
با اینکه در قوانین ایران ثبت را از شرایط داشتن حق در مورد یک علامت و نام محسوب میدارد ولی بر طبق کنواسیون پاریس حتی اگر ثبت هم نشده باشد باز قابلیت دفاع خواهد دارشت حق تقدم هم در استفاده از نام یا ثبت یک نام یا علامت هم مهم است و برای احقاق حق خود از دادگاه تقاضای رسیدگی نماید.
ثبت لوگو و علامت تجاری و پیشنهاد پایانی
پیشنهادی که میتوان در پایان ارائه کرد این است که قوانین موجود در بحث مالکیت صنعتی بنظر میرسد که نیاز به ارتقا و بازنگری داشه باشند البته بیشتر در بحث ضمانت اجرا و مخصوصا در بحث رقابت نامشروع و غیر عادلانه .
همچنین در مورد بازنگری در قوانین ثبت شرکت اینکه اسامی سه سیلابی:« البته نظر شخصی است » بیشتر مسبب بوجود امدن تشابهات در نام تجاری میشود مثال ان درمورد پرونده بررسی شده اول که کلمه رویین ساز در دوشرکت مشترک بود است و این موضوع شاید بعلت محدودیت در انتخاب نام تجاری بوده و قصد صرفا مجرمانه نداشته باشند .
به هر روی نقض علامت یا نام تجاری در قانون مصوب ۸۶ و ایین نامه های ان جرم انگاری شده است و مسولیت مدنی و کیفری را شامل حال متخلف میینماید .
ضرورت حمایت از مصادیق جدید حقوق مالکیت معنوی
پیشرفت سریع تکنولوژی نوین اطلاعات و ارتباطات که به دگرگونی های جدید فنی الکترونیکی و دیجیتالی همگرایی از انواع سه گانه ارتباطات سمعی و بصری ارتباط رایانهای و ایجاد شبکههای جهانی اینترنت به عنوان نمونه ای از بزرگراه های اطلاعاتی آینده برای ورود به جامعه اطلاعاتی منتهی شده است.
در جهان امروز خصوصاً در کشورهای در حال توسعه تاثیرات بسیار مهمی به جا گذاشته این تأثیرگذاری در عین حال هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی دارد و در حوزه حقوق مالکیت معنوی نیز با توجه به پیدایش موضوعات جدید علاوه بر دارا بودن مزایا و محاسن احتمالا بهرهبرداری نامه از مقوله های حقوق مالکیت معنوی را به وجود آورده است.
به عبارت دیگر مولفه های فوق رونده و رو به رشد و مقدمات حقوق مالکیت معنوی را با فرصت ها و چالش هایی مواجه ساخته است با قفل شدن به فرصتها و موقعیتهایی که بیوتکنولوژی میتواند برای کشورهای در حال توسعه ایجاد کند تا اثرات مهمی که این امر میتواند بر مواد غذایی انرژی و محیط زیست داشته باشد.
مکانیزم عملی و قابل قبول برای حمایت جدی و موثر از هم از همه جانبه جنبههای مربوط به دانش سنتی و منابع ژنتیک یک سیستم کامل اجرایی برای بیوتکنولوژی و موضوعات مربوط به علامت به ان و عدم تلاش جدی از سوی کشورها برای اجرا و عملی کردن حقوق مالکیت معنوی و عدم اتخاذ تدابیر مهم اساسی برای رفع چالش هایی که به رشد سریع ارتباطات از جمله اینترنت برای صاحبان حقوق مالکیت معنوی ایجاد کرده و از همه مهمتر عدم توجه اساسی کشورها در حال توسعه به اقتصاد دیجیتال و تاثیر آن بر این امر میتواند بر حقوق مالکیت معنوی داشته باشد .
جستجوی علائم تجاری از طریق لینک زیر :
علائم تجاری
در صورتی که در مورد این مطلب هرگونه سوالی دارید ، وکلای موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد ، آماده ی پاسخگویی به شما هستند ، لطفا با ما تماس بگیرید.